Monday, November 2, 2009

NUR QASEH TIDAK PETAH BERBICARA PERIHAL INI


Dengarlah celoteh aku yang tak seberapa ini. Di bawah ini ayat yang aku ambil daripada Hilal Asyraf. Indah sungguh bahasanya. Mungkin tidak kena langsung dengan apa yang aku tulis.


Kalau CINTA kita benar, dasarnya adalah IMAN, maka kalau kita tidak dapat orang yang kita suka. Maka rasa sedih kita tidak akan berlarutan. Kerana kita jelas akan niat dan matlamat, kenapa kita bercinta dengan lelaki/perempuan itu, kita bukan bercinta kerana lelaki/perempuan itu, kita bercinta kerana ALLAH S.W.T. -Hilal Asyraf


Jangan ditanya aku soal cinta muda mudi, kurang fasih aku tentang ini. Tapi aku sekadar ingin berkongsi. Aku terlebih dahulu ingatkan diri sendiri, takut-takut hanyut bila berada dalam situasi begini.


Kalian agaknya bagaimana, pernah melalui fasa cinta? (itu kalian sendiri yang jawab,kalau aku jawapannya tidak pernah sama sekali). Aku amat gemar membuka blog milik SaifulIslam, suka cara penyampaian yang mudah. Mata ini tertangkap pada satu tulisnya dahulu ”Erti Sebuah Perkahwinan”, comel benar ceritanya. Bermula bagaimana beliau berkenalan dengan isteri hingga ke kehidupan rumah tangga hingga ke satu yang pasti, nasihat daripada beliau banyak meyakinkan aku. Apa yang aku yakin? Maksudnya aku yakin, cinta selepas kahwin lebih baik, benar bukan.

Mari dekat sikit (tapi berikan sedikit ruang supaya mudah untuk aku menarik nafas). Aku ingin bercerita tentang diri sendiri, Ayah sedari awal lagi sudah mengingatkan aku agar jangan bercinta semasa belajar. Ayah kata, kalau bercinta semasa belajar, kita akan gagal. Aku yang pada waktu itu berumur 14 tahun, sudah mampu untuk memahami. Semasa tu, aku mengiyakan kerana pernah mempunyai teman yang menghadapi kegagalan dalam akademik kerana masalah cinta. Tapi itu bukan bermakna, selepas habis belajar aku akan sibuk mencari cinta. Apabila kaki mula melangkah ke universiti, aku dikelilingi teman yang banyak membantu agar diri ini tidak kosong.(manusia yang bernama Ummu Zainab Al-Abidah, manusia yang banyak menjadi pendorong untuk aku teguh pendirian hingga kini). Setiap masa aku terisi dengan program yang pelbagai, salah satunya aku pernah mengikuti bengkel penulisan yang dikendalikan oleh En Fauzul dari PTS, program tersebut berlangsung di fakulti Kejuruteraan. Malamnya pula, aku ke musolla, pagi dengan kelas dan petang aktiviti riadah bersama teman (paling tidak pun aku tidur dalam bilik, itu jika benar-benar tiada apa yang nak dibuat). Bila masa aku nak memburu cinta manusia yang bernama lelaki.

Maaf, aku daif untuk sebahagian perkara. Bagi teman-teman yang sedang bercinta, kalau boleh jangan terlalu lama menyulam cinta, bimbang kalau terlanjur perbuatan(aku tidak mendoakan kalian berbuat jahat). Teringat aku akan sebuah kejadian yang berlaku di Jengka, Pahang, tempat kelahiran aku. Kepulang aku disambut dengan kisah pembuangan bayi di stesen bas tempat aku selalu berulang-alik dari Pahang ke Kajang. Bayi yang dijumpai dalam bungkusan dan menangis (mungkin kerana sejuk digigit embun pagi). Sehingga kini, siapa gerangan manusia yang melakukan perbuatan itu, tidak dapat dikesan.(apa agaknya perasaan mereka sewaktu nekad untuk membuang bayi tersebut, pada yang buang bayi tersebut, kau punya jawapannya).

Cukup rasanya aku berkata tentang cinta, cetek benar rasanya idea bila bercerita tentang cinta. (aku tidak pandai mengarang cerita seperti Ayat-Ayat Cinta, kerana hati aku lebih dekat dengan Tunggu Teduh Dulu. Aku minta jangan samakan dua novel ini. Pedih rasanya untuk mendengar). Andai punya idea lagi akan aku sambung cerita ini. Beri masa untuk aku mengumpul bahan, moga tulisan seterusnya lebih baik dan terisi.(malu rasanya dengan tulisan hari ini, aku nekad untuk terbitkan di blog). Kalian jangan marah ya.

Aku sedang mencari sesuatu. Andai apa yang diimpi tak sampai, aku harap kau diluar sana masih seperti yang aku kenal dahulu. Dalam soal ini tidak perlu terburu-buru.

NUR QASEH

No comments:

Post a Comment